توصیه به استفاده از داروی داپاگلیفلورین برای درمان سه گانه در دیابت نوع 2

 25 نوامبر2016- در یک دستورالعمل جدید از طرف موسسه­ ی ملی بهداشت و تعالی مراقبت (NICE) در انگلیس پیشنهاد شده است که از داروی Forxigaیا داپاگلیفلوزین باید به عنوان بخشی از درمان سه گانه برای دیابت نوع 2 استفاده شود.

Forxigaیک مهار کننده‌ی SGLT2است که با کمک به کلیه‌ها برای دفع قند اضافه از طریق ادرار به کنترل قند خون بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 کمک می‌کند، در دستورالعمل جدید NICEاین دارو به عنوان داروی سوم هنگامیکه دو داروی تجویز شده قادر به بهبود قندخون بیمار نمی‌باشند، توصیه شده است.

پرفسور Carole Longsonمدیر مرکز ارزیابی فناوری سلامت در NICEگفت: داشتن طیف وسیعی از گزینه‌های دارویی سبب می‌شود که طراحی درمانهای فرد گرایانه آسان‌تر گردد، در دستورالعمل جدید توصیه شده است که داروی داپاگلیفلوزین در درمان سه تایی تنها در ترکیب با متفورمین و سولفونیل اوره تجویز شود، این توصیه ی جدید، گزینه‌های درمانی موجود برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 که قند خونشان با مصرف دو دارو بخوبی کنترل نمی‌شود، را گسترش می دهد.

 داروی متفورمین غالباً به عنوان خط اول درمان برای افراد مبتلا به دیابت نوع 2 همراه با رژیم غذایی متعادل و ورزش  تجویز می‌شود، اما چنانچه این دارو در مدیریت قند خون بیمار موفق نباشد به تجویز داروی دوم و یا حتی داروی سوم نیاز است.

در دستورالعمل قبلیNICE ، داروی (empagliflozin) Jardianceو داروی Invokana(canagliflozin)  به عنوان گزینه‌هایی برای درمان سه گانه توصیه شده بودند. این داروها نیز از گروه داروهای مهار کننده‌ی SGLT2هستند و اخیراً برای درمان منفرد چنانچه فرد قادر به تحمل متفورمین یا سایر داروهای خاص یا درمان دو گانه با متفورمین نباشد، توصیه شده‌اند.

 دکتر Longsonافزود: با توجه به انتشار سریع این دستورالعمل نهایی(به دلیل نتایج مثبت حاصل از آزمایشات قبلی)، امیداواریم افرادیکه نیاز به گزینه‌ی درمانی اضافه تری دارند، بتوانند سریعاً تحت درمان با داروی داپاگلیفلوزین قرار گیرند.

اما توصیه‌ی کلی ما برای افرادیکه برای دستیابی به کنترل بهینه‌ی قندخون خود در چالش هستند، رعایت یک رژیم کم کربوهیدرات(www.diabetes.co.uk)است که به بهبود کنترل دیابت، کاهش وزن و کاهش وابستگی آنها به دارو کمک می‌کند.

منبع:

www.diabetes.co.uk/News/2016/nov/nice-recommends-dapagliflozin-for-triple-therapy-in-type-2-diabetes-95359168.html